mandag den 19. december 2011

Lang lunte i byggemarkeder - men hvor blev servicen af?


Som den 'ikke-gør-det-selv-mand' jeg er, så er jeg ikke særlig hjemmevant i byggemarkeder. Det vakte derfor også nogen undren på hjemmefronten, da jeg fortalte, at jeg ville ud at kigge efter søm og skruer. Min mission var nu heller ikke at finde min indre håndværker.

Det er NEMt at være snushane i et byggemarked, som sælger fyrværkeri. Ganske uforstyrret kan man nemlig vandre rundt i en halv time om udstillingen med 'dummies', vende og dreje hver en papæske og plasticpakning, mens man udfylder en alenlang bestillingsseddel med NEM-vægt og SIK-numre. Det var faktisk kun i Bauhaus, at personalet udviste interesse for min færden - måske fordi udstillingen lå lige ved siden af kundeservice. Det blev dog kun til et par frække blikke fra den nok så nydelige dummy bag disken, der havde travlt med at fortælle stribevis af 13-15 årige drenge, at bomberør var midlertidig udsolgt.

Jeg er igang med at indsamle viden, der skal være med til at identificere importørernes snedige brug af  emballageforvirring. Bevares, nu er det jo ikke ulovligt at have samme produkt i flere forskellige  indpakninger - det er bare meget rart at vide for os forbrugere.

Fyrværkerieksperten (importør for Jemogfix, Bygma og Bauhaus) og Bright Star Fireworks (importør for Harald Nyborg) ønsker tydeligvis ikke at skilte med produkternes NEM-vægt. Og Byggemarkederne, ja de er fuldstændig ligeglade - de ved ingenting, og vil bare tjene penge i den periode, hvor havefolket er gået i vinterhi. 

Hvorfor skal det være så besværligt at være forbruger? Må vi ikke vide at de samme raketter og batterier findes i forskellige papæsker og til meget varierende priser?

Tilbage til byggemarkederne. Her er der virkelig tale om selvbetjening ved kasse 1. Hvor bliver servicen af?  Det er bemærkelsesværdigt, at man kan lade en kunde danse rundt om den varme grød med dummies i en halv time uden at forstyrre ham. Det kunne jo være, at jeg ville købe noget. Men som Direktøren for jem og fix nok ville have sagt: "Vi er desværre ikke gearet til at yde nogen service, da vi er en meget lille organisation, som arbejder ekstremt effektivt"  (læs tidligere indlæg her)

I Bygma var jeg endda så heldig at være i selskab med en ung gut, som var ved at fylde hylder op med havehandsker lige bag min ryg. "Undskyld, ved du noget om fyrværkeri, eller er der nogen andre der gør her?", spørger jeg dumt. "Øh, prøv at spørg oppe ved kassen", lyder svaret.

Det gjorde jeg nu ikke, men jeg sagde da pænt farvel og tak for kigget, da jeg forlod stedet med min temmelig overfyldte ordreseddel.



Hermed en stor tak til byggemarkedernes elendige serviceniveau. Det gjorde mit arbejde meget nemmere. Næste gang må i dog godt undlade at sømme de der dummies fast på en måde, så man ikke skal splitte det hele ad for at få de nødvendige oplysninger.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar