søndag den 2. december 2012

Så må der skydes!

Det sørme, det sandt, december......

Og så skal vi sørme bare lige have Julen overstået, ikke sandt?

Der må dog godt krudtes af allerede nu, selvom det for de for de fleste mennesker nok føles både forkert og generende, hvis du står derude på vejen med raketter og batterier og forstyrrer genudsendelsen af Matador og indtagelsen af fyldte cognacbønner og romtoppe.

Dansk Kennel Klub og Foreningen af duftfølsomme vil begrænse affyringen af fyrværkeri til ti dage (læs fyens.dk), og selvom de nævnte foreninger næppe skræmmer politikerne, så er de ikke ene om at have den holdning. Der sker således også jævnligt at politikere nævner en mulig lovændring, således at både salg og affyring af fyrværkeri begrænses til 5 dage.

Jeg synes måske nok, at det er at stramme skruen lige vel meget - men jeg bryder mig heller ikke om dyr og kan gode lide duften af krudt. Til gengæld kan man vel godt argumentere imod, at vi skal have lov til at skyde af i mere end én måned. Spørgsmålet er dog også, hvor mange der overhovedet benytter sig af den mulighed - bortset fra børn og unge, der giver den hele armen med heksehyl og billige bomberør?  Er det så overhovedet noget problem - og hvad sker der, hvis det gøres ulovligt?

Personligt gider jeg ikke længere tænde lunter før juledagene er overstået, men jeg er også blevet 37 år og er en sur gammel mand, der hellere vil have min grød i ro og fred.

Læs den lette udgave omkring regler her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar